Oppervlakteruwheid: nader bekeken

Materials Sensors
Mikroniek 3-1993 by M.A.J. van der Steen 27 April 2006

Mede door de toepassing van nieuwe materiaalsoorten en nieuwe bewerkingsmethoden is de filosofie “hoe moet de structuur van een oppervlak er uitzien” de laatste jaren sterk gewijzigd.<br />Bij verbrandingsmotorewn bijvoorbeeld heeft men met enigszinds tegengestelde eisen te maken. Enerzijds moet een oppervlak vaak voldoende ruw zijn om een stabiele oliefilm op te bouwen, anderzijds moet het contactvlak tussen de afzonderlijke delen van de constructie voldoende glad zijn om de glijeigenschappen van de wrijvingspartners niet te zeer te beinvloeden. <br />Hoe worden dergelijke oppervlakken gekarakteriseerd en wat betekenen daarbij termen als materiaalaandeel en oliehoudenvermogen? In dit artikel wordt een antwoord op deze vraag gegeven.


References

Order of frictions and stiffnesses…

For lumped systems consisting of different frictions and stiffnesses, there has been confusion in literature about hysteresis curves and virtual play for many decades.

Read more
Make it clean

In mid-April, the second edition of the Manufacturing Technology Conference and the fifth edition of the Clean Event were held together, for the first time, at the Koningshof in Veldhoven (NL).

Read more
Bringing particles to light

Particle contamination monitoring and cleanliness control are fundamental to micromanufacturing processes across diverse industries to achieve cost-effective production of high-quality and reliable microscale devices and components.

Read more